Rävebergsskolan i Lövgärdet är en liten lågstadieskola med cirka 180 elever. Många av barnen har invandrarbakgrund, och flera är nyanlända till Sverige. Behovet av stöd i framför allt läsning och skrivning är stort.
Tack vare en donation på 248 000 kronor från MOE-stiftelsen har skolan kunnat erbjuda elever i förskoleklass och årskurs 1 kompensatorisk lästräning samt grundläggande matematik – både individuellt under skoldagen och i grupp efter skoltid. Målet är att alla elever ska kunna läsa redan efter en termin i årskurs 1.
Margita Björklund och Åsa Fahlén från MOE-stiftelsen besökte nyligen skolan för att träffa rektor, lärare, fritidspedagoger och elever. Det blev en inspirerande förmiddag fylld av intryck.
Besöket började med en rundvandring i de två förskoleklasserna. Barnen arbetade i små grupper med att skriva bokstäver, och nu, i slutet av terminen, hade de kommit till bokstaven Å. De övade också på att känna igen ord som började på bokstaven och skriva dem själva. Det märktes tydligt att barnen trivdes – både med varandra och med sin lärare.


Nästa besök var i en klass med 25 elever som hade bildlektion tillsammans med fritidspedagogerna. Där klipptes, klistrades och målades det för fullt. Att få leka och ha roligt är förstås viktigt för sex- och sjuåringar, men lärarna på Rävebergsskolan är också noga med att förbereda barnen inför skolstarten – särskilt de som inte gått i förskola eller har svenska som modersmål.
Klockan 10.30 var det dags för lunch. Tidigare åt eleverna i sina klassrum, men tack vare ombyggnation av det gamla biblioteket finns nu en matsal – något som uppskattas av både barn och personal. I matsalen råder struktur och lugn. Alla har bestämda platser, och under de första tio minuterna är det tyst fokus på att äta. På menyn stod fiskgryta med kokt potatis och grönsaker. En pojke åt hela fyra potatisar, medan flickan mitt emot knappt rörde sin tallrik – fiskgryta verkar inte vara allas favorit.
Efter lunch deltog besökarna i en lektion om odling. I klassrummet stod yoghurtkartonger med jord där små skott börjat titta fram. Under året hade barnen samlat glasspinnar, skrivit blomnamn på dem och stuckit ner i jorden. Genom bilder och samtal lärde de sig om växtens resa från frö till blomma – i det här fallet en solros. Det märktes att barnen började bli trötta, efter en lång skoldag som för många börjar redan klockan åtta och slutar klockan två för dem som inte går på fritids.

Dagen avslutades med ett samtal med biträdande rektor Angelica Arvidsson och specialläraren Annika Fogelin. De berättade att alla elever screenas med hjälp av LegiLexi-metoden och utifrån resultaten får träning i att ljuda, känna igen ordbilder, utveckla läsförståelse samt grundläggande matematiska begrepp. Barn med särskilda behov får intensivundervisning i små grupper, något som blivit möjligt tack vare stödet från MOE-stiftelsen.
– Det skapar en lugnare miljö att arbeta i mindre grupper. Barnen känner sig tryggare och lär sig dessutom att samarbeta med sina kamrater. Det vore fantastiskt om det alltid gick att arbeta så här, avslutade Angelica och Annika.
Text: Margita Björklund