Språkutveckling genom musik i förskolan
Alla förskolor i Hammarkullen har fått handledning och undervisning av musikpedagoger, som har fokus på språkutveckling. Ytterligare resurser läggs nu på att fortsätta och utveckla det framgångsrika arbetet med metoden ”Språkutveckling genom musik”.
I Hammarkullen arbetar förskolerektorerna med tydligt prioriterade mål för att höja kvalitén i förskolorna. Samtliga pedagoger har genomgått en utbildning kring specialpedagogik för lärande, vilket förhoppningsvis bidrar till en ökad likvärdighet för barnen i Hammarkullen. Att använda musiken som en metod har visat sig mycket framgångsrikt. Upprepning av rim och ramsor är också ett bra verktyg för att befästa det talade språket hos barn.
Estetiska lärprocesser genom kreativa och skapande aktiviteter på barnens nivå och villkor är språkstimulerande och något som barnen verkligen uppskattar. Det formar ett meningsskapande, som i sin tur leder till välbefinnande och ökad självkänsla. Olika delar av hjärnan samarbetar när barnen arbetar med sång, rörelse och rytmer. Alla förskolor i Hammarkullen har hittills fått handledning och undervisning av musikpedagoger, som har fokus på språkutveckling, men det behövs ytterligare resurser för att kunna fortsätta och utveckla det framgångsrika arbetet med metoden ”Språkutveckling genom musik”.
Att använda musiken som en metod för språkutveckling har visat sig mycket framgångsrikt.
Ulrica Boije, rektor förskola i Hammarkullen
Musik för språkets skull – Handbok för pedagoger och familjer i förskolan
Handboken är framtagen av Malin Claesson, Lisa Thanner och Katharina Johansson, 3DROPPAR och finansierad av Allmänna Arvsfonden.