Projekt

Läsprojekt för Rävebergsskolan

Allt för många barn riskerar att inte nå målen i förskoleklass och årskurs 1 särskilt i stadens strukturellt utsatta områden. Då lärarna kartlägger barnens kunskaper upptäcker de tidigt de elever som behöver extra hjälp för att lära sig läsa, skriva och förstå grunderna i matematik vilket synliggör vilka elever som är i behov av extra träning, så kallat kompensatoriskt stöd. På Rävebergsskolan i Lövgärdet, ett särskilt strukturellt utsatt område i Göteborg, finns många barn som behöver både individuell träning under dagen och efter skoltid i grupp.   

Biträdande rektor på skolan vill genomföra ett projekt som innebär att en speciallärare delvis frigörs från den ordinarie undervisningen för att i stället ägna sig åt att intensivt träna eleverna i behov av mer träning i svenska och matematik. Lärarna har uttryckt viljan att ge mer stöd till eleverna i förskoleklass för att eleverna skall nå högre måluppfyllelse. Ju tidigare de lär sig läsa desto tidigare når de målen i andra ämnen. För att möjliggöra detta behövs resurser för att finansiera en personal de timmar specialläraren är sysselsatt med individuell läs- och skrivträning.

Tanken med projektet är att barn som riskerar att inte nå målen i läsning skall kunna läsa i förskoleklass eller allra senast en termin in på årskurs 1.

2024
250 000 kr

Tanken med projektet är att barn som riskerar att inte nå målen i läsning skall kunna läsa i förskoleklass eller allra senast en termin in på årskurs 1.