Projekt

Utvecklingsarbete på Hammarkullsskolans lågstadium

Hammarkullen i Göteborg är ett område som präglas av social och ekonomisk utsatthet. Många barn börjar skolan utan tillräckliga kunskaper i svenska, vilket påverkar deras möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen. Genom att erbjuda högkvalitativ utbildning, språkligt stöd och en inkluderande miljö kan skolan bidra till att bryta socialt arv och främja integration.

Tack vare ett treårigt stöd från MOE-stiftelsen kan skolan anställa en speciallärare med uppgift att stärka arbetet med att utöka elevernas ordförråd, vilket är helt avgörande för deras möjlighet att ta sig vidare i skolsystemet.
Alla klasser går till biblioteket varannan vecka för att låna böcker. Högläsning och boksamtal sker varje dag i minst trettio minuter. På eftermiddagarna erbjuds bokklubbar och en skoltidning planeras. Eleverna kommer att delas in i två grupper: en som deltagit i lovskola och en referensgrupp som inte deltagit.

Utvärdering görs med verktyget LegiLexi tre gånger per år. Eleverna får genomföra ett antal test kopplade till ordförståelse, läsförståelse, hörförståelse och läshastighet. Resultaten analyseras på både individ- och gruppnivå. Pedagogerna som arbetat med barnen gör också en kvalitativ analys för att bedöma vilken betydelse bidraget från MOE-stiftelsen har haft för resultatet. Extra intressant blir också att jämföra resultaten mellan de elever som deltagit i lovskola och de som ingår i referensgruppen.

2025
2 400 000 kronor