Språk genom musik på förskolor i Hammarkullen och Angered

Sedan några år tillbaka stöder MOE-stiftelsen projektet ”Språk genom Musik” på förskolor i Hammarkullen och Angered. Många av barnen här har inte svenska som modersmål, vilket medför utmaningar som ett mindre ordförråd och svårigheter med läsförståelse. Syftet med projektet är att barnen ska få möjlighet att utveckla sin svenska genom musiken på ett lekfullt sätt, samtidigt som de stärker sitt självförtroende, sin fantasi, kroppskännedom och kreativitet. Varje vecka kommer en musikpedagog till förskolorna och tillsammans med barnen utforskas språket genom sång, dans, lek och instrument. Upprepning av rim, ramsor och sång i kombination med rörelse har visat sig vara mycket effektivt för att befästa det talade språket hos barnen.

Margita Björklund och Åsa Fahlén från MOE-stiftelsen besökte en dag Hammarkrokens förskola i Hammarkullen och Trädgårdsgärdets förskola i Angereds centrum. Samtliga förskolor i Hammarkullen har sedan ett par år tillbaka infört metoden Språk genom Musik som en del av läroplanen, och MOE-stiftelsens stöd har nu också utvidgats till ett par förskolor i Angered. Resultaten från projektet visar på en positiv språkutveckling, och för barnen är det en stor höjdpunkt när musikpedagogen kommer till förskolan.

Alla förskolerektorer i Hammarkullen samlades på Hammarkrokens förskola för att samtala med oss innan vi deltog i en musikstund med barnen. I en åldersblandad grupp sjöng, dansade och lyssnade barnen tillsammans med musikpedagogen Susanne Lesiak. Genom att upprepa rytmer med hjälp av claves blev språkutvecklingen både lekfull och effektiv. Glädjen i rummet var påtaglig, och några barn dröjde sig kvar innan de till slut kröp genom den magiska ringen ut i verkligheten igen. Inför våravslutningen kommer barnen att få t-shirts med texten ”Språk genom Musik” och MOE-stiftelsens logga på ryggen.

På Trädgårdsgärdets förskola var musikpedagogen Filip Bagewitz ansvarig. Efter att barnen, som var mellan 5 och 6 år, krupit genom en vackert dekorerad ring, samlades de i en cirkel på golvet och fick sjungande säga sitt namn och hälsa på varandra. Filip använde både gitarr och trumma, och barnen fick maracas för att sjunga och träna på både gamla barnsånger och nya ramsor. En höjdpunkt var när Filip satte på låten Bara Bada Bastu, och alla studsade upp och lekte tafatt. Ingen kunde sitta still, och barnen sjöng för full hals. Till sist var det dags för en stilla stund, då ett självlysande jätteägg överlämnades från ett barn till ett annat under tystnad. Ingen ville sluta när musikstunden var över, så det blev några sånger till på övertid.

Det var fantastiskt roligt att se den entusiasm och glädje barnen visade under musik- och språkstunden. Det är imponerande att se hur ett så lekfullt sätt att arbeta på kan stärka barnens svenska språkkunskaper och språkmelodi. Stödet och engagemanget från rektorer, förskolelärare och musikpedagoger för projektet Språk genom Musik är hundraprocentigt. Alla ser vilken skillnad det gör för barnen och deras utveckling.

Text: Margita Björklund