Projekt

Lovskola i Nordost

Barns förmåga att läsa och förstå vad de läser är en förutsättning för att klara av skolarbetet. För de barn som växer upp i utsatta områden och ofta har föräldrar som inte talar svenska, är skolan den enda plats där de möter svenska språket. De skolelever som inte lyckas lära sig läsa på lågstadiet får hela sin skolgång förstörd.

Extra insatser i form av lovskolor erbjuds normalt till högstadieelever. Men på Hammarkulleskolan i nordöstra Göteborg bedrivs lovskola för lågstadieelever, just för att öka elevernas möjligheter till en framgångsrik skoltid och fullständiga betyg i årskurs nio. Projektet startades av rektor Linnéa Lindquist 2018. Sedan 2023 bedrivs det med stöd av MOE-stiftelsen och har nu vuxit till att omfatta 284 elever från 19 olika skolor i nordöstra Göteborg.

Barns förmåga att läsa och förstå vad man läser är en förutsättning för att klara av skolarbetet. För de barn som växer upp i utsatta områden och ofta har föräldrar som inte talar svenska, är skolan den enda plats där de möter svenska språket. Idén om lovskola kom från Linnea Lindquist, biträdande rektor på Hammarkullsskolan

Lovskolan har främst två syften:

  • Öka läsförmågan, eleverna ska lära sig läsa, få läsflyt samt förstå vad de läser.
  • Överlappa glappet som uppstår när eleverna har sommarlov.

I utredningen om en mer likvärdig skola som överlämnades 2020 beskrevs Hammarkulls-skolans lovskola, som var den första i Göteborg för lågstadieelever, i mycket berömmande ordalag.

Rektor Linnea Lindkvist på Hammarkullsskolan i Göteborg har under senare år arrangerat och erbjudit lågstadieelever sommarskola för att säkerställa att alla vid höstterminens början har knäckt läskoden. Som lärare har lärarstudenter använts vilket också bidragit till att dessa samlat ytterligare kompetens och erfarenhet.

Artikel om ett besök på lov-och simskolan i Hammarkullen

2023
5 000 000 kr
2024
5 300 000 kr

Lovskola på lågstadiet är en viktig förebyggande insats för att förhindra skolmisslyckande. Fler elever klarar nu grundskolan med godkända betyg. De börjar också tro på sig själva och att de kan bli vad de vill när de blir vuxna.


Jag har lärt mig att läsa snabbt

Jag kan skriva hela meningar nu

Jag har fått många nya vänner
- Jag har lärt mig svenska

Jag har lärt mig att skriva fint och rätt

Nu vågar jag prata inför klassen

Nu vågar jag fråga om jag får vara med och leka
Nu kan jag läsa böcker med kapitel

Nu förstår jag vad jag läser

Nu kan jag berätta om en bok jag har läst